| < Marzec 2019 > |
Pn Wt Śr Cz Pt So N
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31

Teoria

poniedziałek, 18 sierpnia 2014

Real-time marketing to technika marketingowa uwzględniająca kluczową rolę monitoringu mediów (w tym społecznościowych) i pozwalająca na relatywnie szybkie reagowanie na określone bieżące wydarzenia lub trendy. Chodzi o te newsy lub tendencje, które można wykorzystać do produkcji treści zgodnych z wartościami i istotą marki. Jako dodatkowy kanał rozprzestrzeniania przekazu marki lub wspierania konsumentów w decyzjach zakupowych mogą one również służyć do organizowania działań promujących i angażujących.


Gdyby chcieć zebrać obszary możliwych zastosowań real-time marketingu, należałoby wymienić:

  • reagowanie na wydarzenia medialne, pomniejsze święta i trendy w Internecie; tu odnajdą się okazjonalne memy (memejacking i newsjacking), strategia Oreo czy historia Basenu Narodowego
  • reagowanie działaniami promocyjnymi na wyniki monitoringu social media
  • wielokanałową obsługę klienta, w tym narzędzia do automatycznego wskazywania rekomendacji
  • okazjonalną (w znaczeniu „tu i teraz, we właściwym miejscu i czasie”) obsługę klienta
  • śledzenie szerszych trendów i korelowanie ich z innymi działaniami w ramach marketing mixu (dystrybucja, rozwój produktu)obsługę drobnych i tych mniej drobnych kryzysów
  • zaspokajanie ego znanych blogerów i wykorzystywanie go do rozprzestrzeniania przekazu o marce 

Newsjacking to wykorzystywanie bieżących informacji ze świata w komunikacji marki, szczególnie w mediach społecznościowych. Liczy się szybkość oraz inteligentne dopasowanie do wartości brandu, aby na świeżo pokazać go w nowym kontekście lub przekazać jakąś ideę z nim związaną poprzez odwołanie się do wydarzeń interesujących grupę docelową. 

Memejacking, czyli przechwytywanie memów, to technika podobna do poprzedniej, która jednak za cel obiera sobie aktualne trendy dotyczące tego, co zdobywa popularność w mediach społecznościowych. 
Nie ogranicza się do informacji ze świata, lecz sięga po to, co budzi rozbawienie wśród konsumentów, co uznają oni za godne przeróbek i polecania innym. Może to być śmieszny obrazek, komentarz, fraza lub reklama. 

Memescaping zachodzi wtedy, gdy postać czy motyw stworzony na potrzeby reklamy zaczyna żyć własnym życiem i staje się memem. Istnieje tu zagrożenie, że po pewnym czasie lub w innym kontekście utraci on swój pierwotny związek z marką.

niedziela, 27 lipca 2014

Ponad 50% polskich przedsiębiorstw ma sformułowaną strategię marketingową. W prawie 35% funkcjonuje ona w formie spisanej, a w 22% firm znajduje się „w głowach” osób zarządzających – wynika z raportu „Strategie marketingowe 2014”, przygotowanego przez Mind Progress Group we współpracy z Instytutem Badawczym IPC.

Wśród badanych firm 3/4 deklaruje, że ma misję i wizję. Nieco ponad połowa przedsiębiorstw ma zdefiniowane grupy docelowe. Z kolei 41% w ogóle nie określa, do kogo kieruje ofertę i działania komunikacyjne. 


Polskie firmy dzielą się na dwie niemal równe grupy – przedsiębiorstwa mające strategię marketingową i takie, które jej nie mają. Koszty opracowania strategii stanowią średnio około 11% budżetu marketingowego. Wśród firm, które dotychczas nie miały strategii marketingowej, 55,2% nie planuje jej stworzenia w najbliższej przyszłości. 


Firmy opracowują strategię głównie samodzielnie (57,5%). 20% deklaruje podejmowanie współpracy w tym zakresie z partnerami zewnętrznymi. Do czynników ograniczających można zaliczyć obawę przed wysokimi kosztami opracowywania (70,5%) i realizacji (48,5%) strategii. 

 
1 , 2 , 3 , 4 , 5 ... 7